Bell OH-58A Kiowa

OH-58A (Model 206)  Jednomotorový lehký pozorovací vrtulník klasického uspořádání s dvoulistým nosným a vyrovnávacím rotorem. Motor T58-A-700, výkon 236 kW. Dvoumístná pilotní kabina, nákladová kabina pro dvě osoby nebo náklad.

OH-58A
 
Základní technické údaje:
Průměr nos. rotoru.........................10,7 m
Průměr vyr. rotoru.........................1,6 m
Délka trupu...................................10,5 m
Výška..........................................2,9 m
Max. rychlost................................237 km/h
Cestovní rychlost...........................188 km/h
Dostup.........................................5 761 m
Dolet...........................................463 km
Hmotnost: 
Prázdná.......................................1 381 kg
Max. vzletová...............................2 041 kg
   
Motor:
turbohřídelový T58-A-700
Výkon motoru................................236 kW
Počet motorů................................1

V roce 1960 vypsala armáda soutěž na nový lehký vrtulník, postavený podle technických specifikací č. 153. Mělo se jedna o lehký čtyřmístný vrtulník poháněný turbohřídelovým motorem. Použití mělo být více univerzální než u jeho předchůdců.
Z návrhů dvanácti výrobců byly vybráni Bell, Fairchild-Hiller a Hughes a vyzvání k postavení pěti prototypů.
Bell Model 206 poprvé vzletěl v roce 1962. Dostal vojenské označení YOH-4A (resp. YHO-4A), ale armáda ho vyhodnotila jako podmotorovaný a vítězem soutěže se stal Hughes OH-6A.
Bell svůj původní návrh nezahodil, ale upravil. Model 206A JetRanger měl jiný, silnější motor a přepracovaný trup a také byl určen pro 5 osob. Na podzim 1966 se začal prodávat na civilním trhu, kde se stal nejúspěšnějším modelem firmy Bell.

US Army zatím používala OH-6A Cayuse. Ale kvůli prudce narůstající ceně, klesající výrobě a stížnosti na Hughes ohledně podhodnocení ceny v původní smlouvě vypsala armáda novou soutěž, ve které zvítězil Bell. Také díky nižší ceně.
Model 206A dostal vojenské označení OH-58 Kiowa. První kusy obdržela armáda v květnu 1969 a o několik měsíců později ho poslala i do Vietnamu.
Ve Vietnamu létal především jako pátrací, ale nestačil dosáhnout takového rozšíření jako OH-6A. Bylo zde zničeno 45 strojů. Ve Vietnamu ho používali také Australané.

OH-58A
OH-58A, Golf Course (An Khe)


OH-58A #68-16744 na letišti v Bien Hoa, prosinec 1969.

OH-58A na letišti Phu Cat, 1971.

OH-58A s rotačním kulometem 7,62 mm, 2.prosinec 1969.