Sikorsky HH-53 Super Jolly Green Giant

Téma obsahuje: verze HH-53BHH-53C.

HH-53 byl vrtulník USAF určený pro vyhledávací a záchranné operace, především v bojových podmínkách (CSAR - Combat Search and Rescue). Letectvo si zapůjčilo od námořní pěchoty jeden kus CH-53A a na jeho základě pověřilo firmu Sikorsky vyvinout specializovanou záchranou verzi. Část záchranných operací se odehrávala na nebezpečném území Severního Vietnamu a letectvo požadovalo výkonnější vrtulník s lepší ochranou pro posádku, než byl HH-3. Po HH-3 zdědil i přezdívku, ale jestliže HH-3 byl Jolly Green Giant, HH-53 byl Super Jolly Green Giant, nebo jen Super Jolly.

 

Sikorsky HH-53B Super Jolly Green Giant

HH-53B   byla první vyhledávací a záchranná verze pro USAF. Záchranná verze měla nástavec pro doplňování paliva za letu, závěsníky pro přídavné palivové nádrže, pancéřování některých důležitých částí, naviják na pravé straně trupu a avioniku pro lety za každého počasí. Tuto verzi poháněly motory T64-GE-3 o výkonu 2 297 kW. Výzbroj tvořily tři rotační kulomety ráže 7,62 mm, na každé straně trupu bylo jedno střeliště, třetí bylo na vyklápěcí zadní rampě. Původně bylo objednáno 15 strojů, vyrobeno ale bylo jen 8 kusů, výroba zbylých sedmi HH-53B byla zrušena. První kusy obdrželo USAF v létě 1967, do Vietnamu byly dopraveny v druhé polovině roku 1967. Později byly přestavěny na standart HH-53C

HH-53B jsou rozpoznatelné podle vzpěr, které vedou od trupu k závěsníkům pro přídavné nádrže. Verze B měla větší přídavné nádrže (2 470 l), ale ten rozdíl není na pohled až tak moc velký.


HH-53 tankuje na Laosem. Protože není znám datum, mohlo by se jednat o HH-53B nebo o HH-53B přestavěný na standart HH-53C.

Opět buď HH-53B nebo HH-53B přestavěný na standart HH-53C, Udorn, 1970.
Na fotografi jsou dobře vidět vzpěry držáku přídavných nádrží.
 

Sikorsky HH-53C Super Jolly Green Giant

HH-53C  byla vylepšená verze modelu HH-53B. Vrtulník dostal výkonnější motory T64-GE-7 (2 927 kW), lepší vybavení pro komunikaci se zachraňovanými letci. Těžké přídavné nádrže verze HH-53B byly příčinou některých problémů, proto verze C měla menší přídavné nádrže (1 710 l), které nepotřebovaly přídavné vzpěry. Další změnou byl hák pro zavěšení nákladu. Vyrobeno bylo 44 kusů a k jednotkám se dostaly v létě 1968.

HH-53C
 
Základní technické údaje:
Průměr nos. rotoru.........................22,0 m
Průměr vyr. rotoru.........................4,9 m
Délka trupu...................................20,5 m
Výška..........................................7,6 m
Max. rychlost................................315 km/h
Cestovní rychlost...........................278 km/h
Dostup.........................................6 218 m
Dolet...........................................869 km
Hmotnost: 
Prázdná.......................................10 691 kg
Max. vzletová...............................19 051 kg
   
Motor:
turbohřídelový T64-GE-7
Výkon motoru................................2 927 kW
Počet motorů................................2

HH-53C v Da Nangu, 1970.

Sikorsky HH-53C nad džunglí.