M54 (Truck, Cargo, 5-ton, 6x6)

Valník M54 pocházel řady pětitunových nákladních automobilů. Vyrábět se začal v roce 1951. Původními výrobci byly automobilky Diamond T, International a Mack, ale od druhé poloviny 60. prešel kontrakt na International a Kaiser Jeep/AM General Corp, kteří se staly hlavními výrobci.

M54 uvezl v terénu 5 tun nákladu, na silnici 10 tun. Vzhledem vypadal podobně jako "dvouapůltuna" M35, mohla za to stejná kabina řidiče. Při pohledu z boku měly ale "pětitunky" nápadný prostor mezi předním blatníkem a předním kolem.

Ve Vietnamu jezdily i další modely z této řady "pětitun", sklápěč M51, tahač M52, vyprošťovací jeřáby M246 a M543. Modelová řada využívala tři šasí s různým rozvorem náprav. Valník M54 nebo jeřáb M543 měly standardní šasí, sklápěčky M51 a tahače M52 měly šasí se zkráceným rozvorem náprav, naopak vyprošťovací jeřáb/tahač M246 měl šasí prodloužené. Samotná šasí se využívala pro další nástavby, například nákladní vůz pro pokládku asfaltu.

Zatímco střední "deuce-and-a-half" M35 představoval jeden ze základních dopravních prostředků většiny jednotek, těžký M54 se používal u dopravních praporů specializujících se pro přepravu nákladů. Existovaly tři verze, které se lišily motorem. Původní M54 poháněl benzínový Continental R6602, v první polovině 60.let se vyráběl M54A1 s dieselovým motorem Mack ENDT-673. Ke konci 60.let se vyráběla verze M54A2 s multipalivovým motorem Continental LDS-465. Verze A1 a A2 se daly rozpoznat podle vzduchového filtru na pravém předním blatníku. Podobně jako M35 se i M54 (ale i sklápěče M51 !) přestavovaly jako guntrucky pro ochranu konvojů.

M54
 
Základní technické údaje:
Délka.........................................7,6 m
Šířka.........................................2,5 m
Výška........................................2,9 m
Max. rychlost..............................85 km/h
Dojezd.......................................344 km
Hmotnost...................................8 836 kg
  
Motor:
zážehový 6-válec Continental R6602
Výkon motoru.............................167 kW
Posádka.....................................1
  
Výzbroj: -
 
* Délka M54, který není vybavený navijákem.


Mariňácké M54 7.dopravního praporu na trase Da Nang - An Hoa, červenec 1968.

Guntruck Canned Heat.

Australské M54 před velitelstvím sil Svobodného světa v Saigonu.