M113 (Carrier, Personnel, Armored, Full-Tracked)

Téma obsahuje: verze M113, M113A1, M113A1 ACAV.

V roce 1956 vydala armáda požadavky na nový obrněný transportér, který by nahradil dosud užívané M59. Nový APC měl být levnější, lehčí, obojživelný, s možností letadlové přepravy, s vysokou terénní průchodivostí a pohyblivostí. Měl uvést plně vyzbrojené družstvo pěchoty a rychlostí stačit tankům M48 a M60. Mělo se jednat o univerzální konstrukci, která by mohla být základem dalších úprav nebo nových vozidel.

Vývoj probíhal u firmy FMC, dosavadního výrobce transportéru M59 a jeho předchůdce M75. V počátcích vývoje se zkoušelo několik prototypů - s korbou ze slitin hliníku a ocelovou. Na prototypech se také testovalo několik motorů a převodovek. Nakonec byl vybrán prototyp s benzínovým motorem Chrysler A710B (ve vojenské verzi nesl označení 75M) a s hliníkovou korbou. Korba ze slitin hliníku poskytovala stejnou balistickou ochranu jako korba ocelová. Hliník se také příznivě projevil na hmotnosti vozidla i nižších výrobních nákladech (Spojené státy měly v té době nadbytek hliníku).

Výroba M113 začala v roce 1960, v tom samém roce byl přijatý i to výzbroje armády. Na základu M113 vznikly další modifikace a vozidla, např. nosiče minometů M106 a M125, plamenometem vyzbrojený M132, protiletadlový M163, velitelské vozidlo M577 nebo nákladní transportér M548.

M113 - Prvním uživatelem "em-stotřináctek" ve Vietnamu byla ARVN. V březnu 1962 obdržela prvních 32 kusů. Z nich byly vytvořeny dvě mechanizované roty, které byly v létě téhož roku nasazeny proti VC v deltě Mekongu. První nasazení bylo úspěšné. Zatímco v americké doktríně sloužila M113 především k dopravě vojáků na bojiště, Jihovietnamci si vytvořili vlastní taktiku, kdy využívali rychlosti a pohyblivosti M113, dostřelu kulometu M2HB k vytváření nepřetržitého tlaku na VC. Kulomet M2HB podporovali střelbou z poklopu pro pěchotu další vojáci ARVN. Americkým poradcům se nejprve tato taktika nelíbila, ale pozdější fázi konfliktu jí Američané uplatňovali také a vlastně vedla k vytvoření upravené verze M113 ACAV.

 

M113A1 (Carrier, Personnel, Armored, Full-Tracked)

M113A1 se začala vyrábět počátkem roku 1964. Od předešlé verze se lišila dieselovým motorem místo původního benzínového. Armáda v té době přecházela na vznětové motory u kterých bylo menší nebezpečí požáru při zasažení, vozidla měla delší dojezd a zjednodušilo se i zásobování pohonnými hmotami. Na standart M113A1 byla přestavována i předešlá verze.

M113A1 byl nejpoužívanější obrněný transportér vietnamské války. Kromě Američanů a Jihovietnamců byl ve výzbroji Australanů, Jihokorejců nebo Filipínců. Transportér M113 se užíval ve Vietnamu ve velkých počtech a tak není divu, že se dočkal mnoha úprav, oficiálních i neoficiálních.

M113A1
 
Základní technické údaje:
Délka.........................................4,8 m
Šířka.........................................2,5 m
Výška........................................2,5 m
Max. rychlost..............................64 km/h
Dojezd.......................................480 km
Svislá překážka...........................0,6 m
Příkop........................................1,7 m
Hmotnost...................................10 900 kg
  
Motor:
vznětový 6-válec GM 6V53
Výkon motoru.............................160 kW
Posádka.....................................2+11
  
Výzbroj:
1x Kulomet M2HB ráže 12,7

Podobně jako ostatní lehká obrněná vozidla měl i M113 ve Vietnamu problémy s minami a RPG. Proti minám dávali vojáci na podlahu pytle s pískem a pokud to bylo možné, sedávali na vršku korby. V pozdější fázi války některé jednotky věšely na boky M113 profilované plechy, na kterých měly vybouchnout hlavice RPG. Kulomet M2HB byl původně nechráněný, postupně se na něm začaly přidávat čelní štíty nebo celá ochrana střelce (velitele vozidla).

 

M113A1 ACAV (Armored Cavalry Assault Vehicle)

V roce 1966 vznikla verze M113 ACAV (Armored Cavalry Assault Vehicle), která zahrnovala ochranný štít i věžičku pro velitele a štíty na kulomety M60 umístěné na bocích M113. Výrobce FMC dodával tuto ochranu jako sadu, jen v polovině roku 1966 odcestovalo do Vietnamu téměř 500 sad. Existovala i druhá sada, pouze ochrana velitele, která byla určená např. pro M106.

Verze ACAV sloužila opravdu jako útočné vozidlo a měla upravené složení posádky, kterou kromě velitele a řidiče tvořili střelci z kulometů, případně ještě střelec z granátometu M79. Experimentovalo se i s výzbrojí. Zahlédnout se daly M113, které měly místo kulometu M2HB rotační kulomet, automatický granátomet nebo bezzákluzovou pušku. Některé M113 (i M113 ACAV) vozily pro zesílení palebného účinku na korbě bezzákluzovou pušku M40A1 ráže 106 mm.

Jihovietnamci a Australané šli v úpravách ještě dál a montovali na M113 střelecké věže. Jednalo se o věže Cadillac Gage T50 (stejná věž byla použita na XM706) nebo AAI (Aircraft Armaments Incorporated) Model 74C. Australané také namontovali na M113 věže s kanónem ráže 76 mm a používali takto upravené M113 pro podporu pěchoty. Věže pocházely z obrněných vozidel Saladin.


Jihovietnamské M113 během prezidentského puče v roce 1963. Protože verze M113A1 se začala vyrábět až v roce 1964, mělo by se jednat o původní verzi s benzínovým motorem Chrysler 75M.

Jihovietnamská M113 (možná už M113A1 ?), bez ochrany kulometu. Na korbě u poklopu pro pěchotu je kulomet M1919A6.
Saigon, 1965.

Jedna z často používaných ochranných věžiček kulometu M2HB. Tento typ se vyráběl na Okinawě. M113 má zabarvenou bílou hvězdu, aby nesloužila jako zaměřovací bod pro střelce z RPG. 1st Infantry Division, 1965-66.

M113A1 ACAV (Armored Cavalry Assault Vehicle), 5th Bn, 60th Infantry, 9th Infantry Division. Úprava spočívala v přidání ochranných štítů pro kulomety M60, umístěných na bocích korby. Kulomet M2HB chránil čelní štít a střelce (velitele) ochranná věžička. Na vozidle je vidět často používaná "vychytávka", dýmovnice pověšené na ochranné věžičce pro velitele.

Australská M113A1 pouze se štítem kulometu M2HB. Nui Dat, 1968.

Jihokorejská M113A1 poblíž Qui Nhon.

Výzbroj této M113A1 ACAV je doplněna o bezzákluzovou pušku M40A1.

Ústřední postavou snímku je sice Harvey Hummel, ale v pozadí jsou vidět M113A1 s přídavnou ochranou proti RPG v podobě profilovaných plechů PSP (Pierced Steel Plate), původně určených na letištní plochy.

Australský M113A1 Fitter vybavený hydraulickým ramenem.

Australská M113A1 s věží Cadillac Gage T50.

Další australská "vychytávka", M113 FSV (Fighting Support Vehicle) s věží z obrněného vozidla Saladin, osazenou kanónem ráže 76 mm.

Rotačním kulometem vyzbrojená M113.

Australská M113, tentokrát s věží AAI Model 74C.