Fairchild AC-119 Shadow, Stinger

Téma obsahuje: verze AC-119G, AC-119K.

Jiné úpravy stejného typu letadla: C-119, RC-119

V roce 1967 byly požadovány další gunshipy. Letectvo se nechtělo vracet k typu AC-47 a k přestavbě na gunship nemohlo poskytnout tolik C-130. Volba proto padla na Fairchild C-119 Flying Boxcar, který byl proti C-47 větší a výkonnější.

 

Fairchild AC-119G Shadow

AC-119G Shadow   Na tuto verzi bylo v závodě Fairchild upraveno 26 strojů. Letouny byly vybaveny čtyřmi miniguny 7,62 mm na levém boku, xenonovým světlometem AVQ-8 s výkonem 20 kW v levé zadní části trupu, v pravé zadní části trupu byl umístěn vrhač světlic LAV-74A. Na levé straně trupu, za kabinou pilotů, byla pozorovatelna (NOS) se zařízením pro noční vidění (starlight-scope).


AC-119G #53-3136 v Bien Hoa v létě 1969.

znak 71.SOS znak 17.SOS Letouny obdržela 71.SOS a v listopadu 1968 s nimi přelétla na základnu Nha Trang. Zde dostaly posádky AC-119G volací znak Shadow (původní znak Creep byl po protestech změněn). 71.SOS byla pověřena stejnými úkoly jako posádky AC-47 - bránění napadených základen a blízká palebná podpora. Dalším úkolem byl ozbrojený průzkum. Letadla létala nad přidělenou oblastí ve výšce 150 metrů a pomocí NOS nebo světlometu pátrala po nepřátelských cílech. Pokud Shadow takový cíl našel, zaznamenal jeho souřadnice a požádal o povolení palby. Po obdržení povolení vystoupal nad jeden kilometr a spustil palbu.

V červnu 1969 byla 71.SOS přejmenována na 17.SOS a s letouny AC-119G létala do září 1971, kdy byla většina strojů předána jihovietnamskému letectvu (VNAF).

 

Fairchild AC-119K Stinger

AC-119K Stinger   Na tuto verzi bylo také upraveno 26 letadel. Tyto stroje byly určeny na ničení nákladních automobilů. Pro zvýšení výkonu byly pod křídly umístěny na pylonech pomocné proudové motory J-85. Kromě čtyř minigunů 7,62 mm tvořily výzbroj i dva rotační kanóny M61A1 ráže 20 mm. Stinger měl stejné vybavení jako Shadow - světlomet, starlight-scope a vrhač světlic. K tomu měl navíc radar pro kopírování terénu AN/APN-147 Doppler, vyhledávací a sledovací radar AN/APQ-136, do strany nasměrovaný sledovací radar AN/APQ-133 umístěný před světlometem a infračervený systém (FLIR) ve věžičce pod přídí.

AC-119K
 
Základní technické údaje:
Rozpětí..........................................33,3 m
Délka.............................................26,3 m
Výška............................................8,1 m
Max. rychlost..................................335 km/h
Dostup...........................................7 100 m
Dolet.............................................3 100 km
Hmotnost:
Prázdná.........................................18 200 kg
Max. vzletová.................................28 100 kg
 
Motor:
pístový Wright R-3350-85
Výkon motoru...............................2 610 kW
Počet motorů..................................2
 
Pomocné motory:
proudový J85-GE-17
Tah motoru....................................12,7 kN
Počet motorů..................................2
 
Výzbroj:
2 x rotační kanón M61 ráže 20 mm
4 x rotační kulomet ráže 7,62 mm

AC-119 Stinger
AC-119K "The Super Sow", 18.SOS, 1968

První Stingery přistály na základně Nha Trang v listopadu 1969. Letky 18.perutě pro zvláštní úkoly byly umístěny na letištích v Da Nang, Phu Cat a Phan Rang. Aby byly blíže "Stezce", byly později dvě letky přesunuty na základny Udorn a Nakhon Phanom v Thajsku.


AC-119K #53-7830, Phan Rang, březen 1970.
USAF
Křídlo Peruť  (tail-code) Letiště
14.SOW 17.SOS (EF)
18.SOS (EH)
Nha Trang
Nakhon Phanom, Thajsko

 

VNAF
Křídlo Peruť Letiště
33.TW 821.CS Tan Son Nhut
53.TW 819.CS Tan Son Nhut